وبلاگ تخصصی حقوق

نحوه وصول مهریه‌

دوشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۱، ۰۹:۴۸ ق.ظ

1- ارسال اظهارنامه از سوی زن به شوهر

 2- از طریق اجرای ثبت‌

 3- از طریق دادگاه‌ها
اظهارنامه نوعی اوراق چاپی موجود در دادگستری است که خواهان، تقاضای خود را قبل از رفتن به دادگاه به صورت رسمی به خوانده اعلام می‌نماید. در اینجا هم خواهان (زوجه)، اظهارات خود را در مورد درخواست مهریه، در ردیف خواهان می‌نویسد و آن را برای خوانده (زوج) می‌فرستد. در این هنگام زوجه همچنان باید تمکین کند؛ چرا که در غیر این صورت ناشزه محسوب می‌شود و نفقه به او تعلق نمی‌گیرد.
اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را داشت اما از پرداخت آن خودداری کرد، زوجه مهریه خود را به اجرا می‌گذارد، چنانچه ظرف 10 روز مالی، زن دارایی شوهر را معرفی کند فورا نسبت به توقیف آنها اقدام می‌شود، اگر دارایی زوج فقط حقوق او باشد، تا یک چهارم آن ماهانه به زوجه تعلق می‌گیرد تا زمانی که مهریه کاملا پرداخت شود و مرد تا پرداخت کامل مهریه زن نمی‌تواند از کشور خارج شود؛ اما در صورتی که مرد اموال دیگری غیر از حقوق داشته باشد، دادگاه اموال او را می‌فروشد و مهریه از این طریق پرداخت می‌شود.اما اگر مرد توانایی مالی نداشت، زن می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و دادخواستی مبنی بر استرداد مهریه به دادگاه بدهد. دادگاه به دادخواست او رسیدگی می‌کند در صورتی که زوجه مستحق دریافت مهریه باشد، دادگاه حکم به پرداخت مهریه می‌‌دهد.
در این صورت مرد موظف می‌شود از زمان تعیین شده توسط دادگاه، مهریه همسرش را بپردازد.اگر مرد مالی داشته باشد و زن فکر کند در طول مدتی که دادگاه تشکیل می‌شود، مرد آن مال را می‌فروشد یا جابه‌جا می‌کند، از دادگاه می‌خواهد قرار تامین خواسته صادر کند، با این درخواست قرار تامین صادر می‌شود و مال تا صدور حکم دادگاه توقیف می‌شود. از این مال توقیف شده می‌توان، مهریه را برداشت در غیر این صورت، عدم پرداخت مهریه، ضمانت اجرایی دارد.
  • مهدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی