وبلاگ تخصصی حقوق

نقش تلویزیون و افزایش جرایم از منظر روانشناسی

پنجشنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۵:۲۸ ب.ظ

تلویزیون آمار جرائم را بالا می برد!

یک روان شناس گفت: برخی تحقیقات گویای این واقعیت است که فرستنده‌های تلوزیون آمار جرائم را به طور محسوسی بیشتر کرده است.

عزیز احدی ـ مدرس دانشکده خبر اردبیل ـ در گفت وگو با ایسنا با اشاره به تاثیر تلویزیون بر کودکان، تصریح کرد: کودکان در خردسالی بیشتر تحت تاثیر آموخته‌های رسانه ها از جمله تلویزیون قرار گرفته اند و کودکان و به دلیل کمی سن در برخی مواقع نمی توانند جدول خیال را با قوانین خیال واقعیت لازم تشخیص دهند و به همین دلیل هنگام تماشای تلویزیون پرخاشگری را از دیگر رفتارها بیشتر یاد می گیرند.

احدی ادامه داد: امروزه اکثرا برنامه های تلویزیون با خشونت و پرخاشگری همراه است و اغلب داستان های فیلم ها و حتی انیمیشن ها و کارتون ها با رفتارهای خشونت آمیز و وحشتناک و مسائلی همچون مناقشه قدرت و همبستگی بشری را مطرح می سازند.

وی تصریح کرد: رسانه ها بخصوص تلویزیون، وحشت و خشونت را ساده گوی کرده و آنها را به عنوان بخشی از آداب و رسوم روزمره زندگی بسیاری از خانواده ها قرار می دهند، خشونت های جسمانی شامل ضربه زدن، چنگ زدن، لگد زدن، جنگ تن به تن، شلاق زدن و حتی خشونت کلامی شامل تهدید کردن، متلک گفتن، ناسزاگویی و تحقیر جز رفتارهای لاینفک برنامه‌های رسانه‌یی شده است.

این مدرس دانشکده خبر اردبیل مدعی شد: برخی تحقیقات گویای این واقعیت است که فرستنده های تلوزیون آمار جرایم را به طورمحسوسی بیشتر کرده است؛ درکشورهای غربی بخصوص آمریکا تحقیق نشان داده که سه شبکه تلویزیونی دراین کشور دربرنامه های خود درهرهفته 92 مورد حمله به اسلحه گرم،113صحنه تجاوز به عنف، 9فقره خفه کردن، 128فقره نزاع با مشت ولگد، 179مورد تخلف از قانون را نشان داده است.

وی ادامه داد: ازسوی دیگر هر کودک تا رسیدن به 14سالگی جمعه 13هزار مورد قتل وتجاوزات مشاهده کرده است. نگرانی از خشونت در برنامه های تلویزیونی به طور مشخصی با زمینه رشد اخلاقی کودک مرتبط است، متاسفانه رسانه ها در بسیاری از مواقع بر پدرها، مادرها، معلم، مدرسه، کتاب و دفتر تربیت کودکان پیشی گرفته است و در حقیقت می توان جامعه ما را تلویزیون سالار نامید.

احدی افزود: آمار نشان می دهد که استفاده کودکان از تلویزیون درسال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، طبق این آمار در سه سالگی ازسه کودک یک نفر، در پنج سالگی از پنج کودک چهار کودک و در کلاس اول از هر 10کودک 9 نفر به تلویزیون تماشا می کنند.

وی اظهار کرد: در سال های اول تحصیل زمان متوسطی که یک کودک صرف تماشای تلویزیون می کند، دو ساعت در روز است واز این سال ها به بعد تعداد فوق در کلاس های راهنمایی به اوج سه تا چهار ساعت می رسد.

این روان شناس درپایان تصریح کرد: راه پیشگیری از این خشونت ها و تاثیرات منفی رسانه ها در کودک این است که دوران اولیه زندگی، تلوزیون را جانشین مادر نکنیم وبیشتر سعی کنیم که کودکان احساس کنند در خانواده مورد علاقه هستند و به وجودشان احتیاج است و تا آنجا که ممکن است آنان را با دوستان و فعالیت های دیگر سرگرم کنیم.

منبع :عصر ایران

 

  • مهدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی