وبلاگ تخصصی حقوق

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ متعاقب دستور ویژه رئیس جمهوری مبنی بر بکار گیری همه امکانات جنبش عدم تعهد برای مقابله و محکومیت جنایات صهیونیست‌ها در حمله بی‌رحمانه به نوار غزه، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه سریعا "غلام‌حسین دهقانی" سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در نیویورک را مامور پیگیری موضوع و تنظیم جلسه فوری با اعضای جنبش عدم تعهد کرد.
 
بر همین اساس نمایندگی کشورمان در سازمان ملل به عنوان رئیس نم با فراخوان اعضای جنبش عدم تعهد، درباره جنایات گسترده صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی فلسطین و بویژه نوار غزه نشست فوق‌العاده جنبش عدم تعهد را برای رسیدگی به این جنایات برگزار کرد.
 
در این نشست سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحدد در جایگاه رئیس جلسه، جنایات آشکار رژیم صهیونیستی بر ضد مردم فلسطین را نقش فاحش حقوق بین‌الملل از جمله حقوق بین‌الملل انسان دوستانه و حقوق بشر مردم فلسطین دانست و غلامحسین دهقانی توجه شورای امنیت را به مسئولیت‌های خود برای جلوگیری از تجاوز و توقف جنایات جاری صهیونیست‌ها علیه مردم غزه خواستار شد.

در این نشست همچنین "ریاض منصور" نماینده ناظر فلسطین در گزارشی حاضران را در جریان تحولات در عرصه درگیری‌ها و نیز آخرین تحولات سیاسی در مقر سازمان ملل متحد قرار داد.

ریاض منصور ضمن تشکر از اقدام جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد، حمایت همه اعضای این جنبش را از پیش‌نویس اتحادیه عرب را خواستار شد.
 
در این نشست بیست عضو از اعضای جنبش غیرمتعهد در سخنانی ضمن ابراز همبستگی با مردم فلسطین و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، از شورای امنیت خواستند که به مسئولیت‌های خود در قبال بحران جاری عمل کند و ضمن محکوم کردن تجاوزات اخیر، متجاوز را به توقف حملاتش وادار نماید.

سفرای عدم تعهد در این بیانیه اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و اقدام فوری شورای امنیت را برای توقف جنایات این رژیم در سرزمین‌های اشغالی خواستار شدند.

این بیانیه که با امضای دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان و رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد صادر شده، ضمن محکومیت شدید جنایات سازمان یافته صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان، از همه نهاد‌ها و مجامع مسئول منطقه‌ای و بین المللی خواست تا در اسرع وقت به وظایف قانونی و انسانی خود، در راستای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین عمل نمایند.

در همین راستا روز پنجشنبه نیز وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌هایی به دبیر کل سازمان ملل متحد، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و دبیر کل اتحادیه عرب ضرورت اقدام فوری برای توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را مورد تاکید قرار داده بود.

دکتر روحانی در پیامی به روسای کشورهای اسلامی خواستار بکارگیری همه توان جهان اسلام برای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و کمک به مردم مظلوم فلسطین شد، وی  در گفتگوهای تلفنی با روسا و مقامات عالی‌رتبه کشورهای اسلامی که همچنان تداوم دارد، از جمله نخست وزیر ترکیه، روسای جمهور روسیه، چین، اندونزی و امیر کویت بعنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه عرب بر ضرورت تحرک جامعه جهانی برای توقف کشتار مردم مظلوم غزه تاکید کردند.
 
همچنین سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در نزد سازمان همکاری‌های اسلامی و با استفاده از ظرفیت ریاست کشورمان بر جنبش عدم تعهد در نشست کمیته وزرای خارجه این سازمان حضور یافت که این نشست منجر به تصویب و صدور بیانیه وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در ۱۹ تیر در جده شد و بر اساس این بیانیه زمینه مشترکی برای همکاری‌های عملی میان سازمان همکاری‌های اسلامی و جنبش عدم تعهد برای توقف جنایات صهیونیست‌ها شکل گرفت.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعنوان رئیس جنبش عدم تعهد از همه توان و ظرفیت سیاسی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین فعال نمودن ظرفیت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی و همچنین مجالس کشورهای موثر جنبش عدم تعهد برای محکومیت و توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه استفاده خواهد کرد.

  • مهدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی